„Tyrėjų naktis“ Kaune
Gimnazistų išvyka į Kauno technologijos universiteto „Tyrėjų naktis” renginį buvo nepaprastai įdomi ir turininga. Išklausėme paskaitą apie mikroplastikus ir jų poveikį gamtos taršai, taip pat sužinojome apie mikroorganizmus, kurie gali skaidyti plastiką. Mums netgi buvo suteikta galimybė paliesti gyvus tarakonus ir gyvalazdes, kas buvo tikrai įdomi patirtis.
Grupė moksleivių padirbėjo organinės chemijos laboratorijoje, praktiškai susintetino mikroplastiką.
Turėjome progą paragauti sauso ledo desertų ir gėrimų, kurie buvo ne tik skanūs, bet ir labai įdomūs dėl savo neįprastos tekstūros. Kūrybinėse dirbtuvėse dirbome su įvairiomis priemonėmis, gaminome vėjo jėgaines ir kolonėles. Smagiausia dalis visiems buvo litavimas, o pagamintus produktus galėjome parsivežti namo kaip prisiminimą iš šios šaunios išvykos.
II d klasės mokinė Alicija Arcišauskaitė
Išvyką į Tauragės STEAM centrą
Rugsėjo 20 dieną “Jaunojo tyrėjo” atstovai lankėsi Tauragės STEAM centre. Gimnazistai atliko praktinį darbą su automatinėmis pipetėmis ir elektroninėmis svarstyklėmis. Mokiniai išmoko su įranga elgtis atsargiai ir pagilino saugaus darbo įgūdžius. Automatinės pipetės užtikrina tikslius ir nuoseklius matavimus, todėl jos puikiai tinka kruopštumo reikalaujančioms užduotims, pvz., chemijos eksperimentams su labai mažais medžiagų kiekiais. Šios pipetės leidžia lengvai reguliuoti tūrio nustatymus ir užtikrinti reikiamą skysčių kiekį. Atliekant eksperimentus, labai svarbu laikytis specialių automatinių pipečių naudojimo instrukcijų, kad rezultatai būtų tikslūs ir patikimi. Automatinių pipečių įtraukimas į chemijos praktinius darbus supaprastina procesą , padidina matavimų tikslumą, sumažina eksperimento paklaidas.
Chemijos mokytoja Dalia Gailienė
„Sumanaus moksleivio akademija“
2024 m. sausio 30 d. VDU_ŽŪA_“Sumanaus moksleivio akademija“ įvyko antrasis susitikimas, jame dalyvavo I ir II lygio suburtos komandos.
Maloniai mūsų laukė antrajame „Sumanaus moksleivio akademija“ Inžinerijos II lygio, Gamtos mokslų I lygio ir Inžinerijos, Gamtos mokslų ir Ekologijos klasės II lygio susitikime. Užsiėmimai vyko netik auditorijose, bet ir bandymų stotyje.
Moksleiviams organizuotos paskaitos ir praktiniai užsiėmimai: „Iš kur atsiranda genetiškai skirtingi medžiai?“, „Augalinės ląstelės nuotykiai“, „Tarp meno ir gamtos – kaip gimsta žaliosios erdvės“, „Statybinių medžiagų stiprumo bandymai“, „Vidaus degimo variklių konstrukcija, veikimas“, „Medžiagų mechaninių charakteristikų tyrimai“, „Kiek decibelų yra per daug ?“, „Šiluminė fizika pastatų statyboje“, „Žalioji energetika“, „Medžiagų protas, kur jis ?“, „Augalai – biofabrikas“.
Šių užsiėmimų metu gimnazistų ugdomoms kompetencijoms tenka iškirtinis vaidmuo – jų išsiugdymas būtinas kiekvieno asmens tobulėjimui, socialinei įtraukčiai, darniai gyvensenai, aktyviam pilietiškumui, pasirengimui asmeniniu indėliu prisidėti prie Lietuvos, Europos ir pasaulio pažangos, darnaus vystymosi. Ugdomos šios kompetencijos: komunikavimo, kultūrinė, kūrybiškumo, pažinimo, pilietiškumo, skaitmeninė ir socialinė, emocinė ir sveikos gyvensenos.
Moksleivių atsiliepimai: „susipažinome su vienais iš pirmųjų mechaninės ir automatinės pavarų dėžės automobiliais, įvairiais varikliais bei kaip jie skirtingai veikia“; „pristatė kuro rūšis bei naujovę – kurą gaminamą iš biomasės“; „paskaitos tikrai buvo įdomios. Kadangi mūsų grupė yra inžinerinė, tai klausėmės ir aptarinėjom apie energetiką, statybų medžiagas bei jų savybes, įvairių medžiagų “protą” ir decibelų kiekius bei apsisaugojimą nuo didelių garsų. Kiekvienoje paskaitoje sužinojome kažką naujo ir papildėme savo žinių bagažą. Su dėstytojais aptarinėjom įvairius klausimus bei problemas kurios padėjo mums dar geriau suprasti tą temą. Nei vienas iš mūsų nesigailime, kad pasirinkome šį projektą bei ruošiamės ateičiai“; „kelionė į VDU Žemės ūkio akademijos tyrimų stotį buvo įdomi ir tikrai naudinga. Turėjau galimybę patikrinti savo augalų ir jų sėklų atpažinimo bei klasifikavimo žinias. Vėliau įdomu buvo pamatyti genų fondą ir įvairius prietaisus bei metodikas, skirtas tirti įvairias augalų ir jų dalių savybes“; „sausio 30 diena Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnazijos III-okėms buvo kupina naujų patyrimų bei žinių. Merginos iš arti pamatė mokslininkės Rūtos Kembrytės- Ilčiukienės darbo subtilumus, atliko įvairius bandymus ir tyrė DNR iš eglių spyglių. Tirpiklių matavimas, darbas su elektroninėmis pipetėmis, mėginių kokybės matavimas- tik keletas iš veiksmų, kuriuos teko atlikti mokinėms. Praktika laboratorijoje įkvėpė apsvarstyti studijų galimybes ir pamąstyti apie potencialią specialybės kryptį“.
Fizikos ir chemijos mokytojos: Alma Balčienė, Dalia Gailienė
Sumanaus moksleivio akademija
Lapkričio 28 dieną gimnazijos gabių mokinių klubo „Jaunasis tyrėjas“ mokiniai dalyvavo VDU Žemės ūkio akademijoje pirmajame susitikime „Sumanaus moksleivio akademija“.
Vytauto Didžiojo universiteto Žemės ūkio akademijos (VDU ŽŪA) vykdomas projektas 2023-2024 mokslo metais mūsų gimnazijos moksleivius pasitiko su I ir II lygio programomis.
„Sumanaus moksleivio akademija“ – tai projektas, skirtas 9-12 klasių moksleivių pasirinktos mokslo krypties kūrybiško mąstymo bei praktinių įgūdžių lavinimui, kurio metu su moksleiviais žiniomis dalinasi VDU Žemės ūkio akademijos dėstytojai – geriausi savo sričių specialistai. Šiais metais I klasių gimnazistai pasirinko inžinerijos, gamtos mokslų klases. Baigę I lygio programą gilino žinias pasirinktos mokslo krypties klasėje, tęstinėje II lygio programoje, kuri šiais metais džiugins naujovėmis – moksleiviai dalyvaus ne tik vykdomuose užsiėmimuose, bet ir komandose rengs projektinį darbą, kurį pristatys paskutiniojo susitikimo metu.
Fizikos mokytoja Alma Balčienė
Pabuvome fizikos mokytojais
Spalio 5 dieną gimnazijoje IV kl. mokiniams: Austėjai Eitutei, Gustui Šadbarui ir Gerdui Paulikui suteikta galimybė pabūti fizikos mokytoju. Mokiniai džiaugiasi galimybe pabūti mokytojo vietoje ir su III kl. mokiniais atlikti praktinius užsiėmimus. Atliko svorio bei greičio matavimo bandymus. Nuostabūs trečiokai, net išardė mašinas, kad jos važiuotų greičiau. Pasikartojo svorio matavimo formulę.
IV c kl. mokinė Austėja Eitutė
Sumanaus moksleivio akademija
„Sumanaus moksleivio akademija“ projekto 2022-2023 finalinis uždarymo renginys vyko birželio 1 d. VDU Žemės ūkio akademijoje.
Išklausėme pranešėjų paskaitas: „Aš esu savo pasaulio bamba. Arba mano karjeros pradžia“ VDU Psichologijos katedros doktorantas Tadas Vadvilavičius, „Žinių būtinybė ateities agrosektoriaus kūrėjams“ Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos Tvarios žemės ūkio gamybos ir maisto pramonės departamento patarėjas Simonas Pusvaškis. Vyko veiklos pagal klasės kryptį (Verslumo klasė, Inžinerijos klasė, Gamtos mokslų klasė, Ekologijos klasė).
Apžvelgus „Sumanaus moksleivio akademija“ projekto veiklas įteikti pažymėjimai mokytojams ir moksleiviams.
Fizikos mokytoja Alma Balčienė
Jėga, jėgos momentas
Vasario 2 – 3 dienomis gimnazijos gabių mokinių klubo „Jaunasis tyrėjas“ mokiniai: Austėja Eitutė, Aurimas Šimutis ir Henrikas Zemeckis organizavo ir pravedė fizikos III A kurso pamokas.
Atliko tiriamąjį darbą „Jėgos momentas“. Mokiniai teigia, jog eksperimentų pagalba pagilino dalykines žinias, smagu buvo išbandyti nematytas priemones bei sužinoti skridinio veikimą.
Naudojantis kompiuterine programa Henrikas pristatė trinties jėgą.
Mokiniai liko patenkinti, kad gimnazijoje vyksta patyriminės pamokos. Džiaugėsi, kad eksperimentai atskleidė daug detalių apie tai, ko nemato plika akimi ir nesusimąsto savo „išmaniųjų“ kasdienybėje. Mokiniai pripažino, kad tokios veiklos pažadina ir kritinį mąstymą, ir plečia pasaulėvoką.
Fizikos mokytoja Alma Balčienė
Sumanaus moksleivio akademija
Lapkričio 18 dieną gimnazijos gabių mokinių klubo „Jaunasis tyrėjas“ mokiniai dalyvavo VDU Žemės ūkio akademijoje pirmajame susitikime „Sumanaus moksleivio akademija“.
Užsiėmimų metu vyko veikla savęs pažinimui, susipažino su VDU Žemės ūkio akademija, per įvairias aktyvias veiklas lavino kūrybiškumą, komunikabilumą.
Fizikos mokytoja Alma Balčienė
Kristalų mikropasaulis
2022 metų lapkričio 14 dieną gimnazijos pirmų ir antrų klasių jaunieji tyrėjai vyko į Tauragės STEAM centrą atlikti tiriamąjį darbą „Kristalų mikropasaulis“. Mokiniai mikroskopu tyrinėjo įvairių druskų kristalus bei bandė nustatyti jų formas. Taip pat išbandė automatines pipetes, kurios bandymų metu įrodė savo pranašumą prieš Pastero bei stiklines pipetes. Naudojantis kompiuterine programa VESTA, mokėsi analizuoti kristalinių medžiagų elementariuosius narvelius.
Mokiniai teigia, jog eksperimentai jiems labai patiko, smagu buvo išbandyti nematytas priemones bei sužinoti, jog augaluose susidaro druskų kristalai.
Fizikos mokytoja Alma Balčienė
Naujausios technologijos ir inžinerijos horizontai
2022-10-21 mokinių grupė vyko į Klaipėdos universitetą ir AB Grigeo Klaipėda, domėjosi naujausiomis technologijomis ir inžinerijos horizontais. KU susipažino, pamatė ir išbandė kūrybinį-inžinerinį studentų projektą „Pneumobilis“. AB Grigeo Klaipėda gimnazistai supažindinti su pilnu medžio ir popieriaus komponentų apdirbimu.
Mokinių atsiliepimai:
* Labai džiaugiuosi, kad esu Jaunųjų tyrėjų klubo ir STEAM programos dalis. Kelionė į Klaipėdą mane labai sudomino, sužinojau daug įdomybių apie aplinkosaugą ir rūšiavimą, makulatūros perdirbimą. Taip pat mane nustebino KU pneumobilis bei jo veikimo principas. Grįžau namo kupina įspūdžių.
Guoda Baldauskaitė, I a kl.
* Išvyka į Klaipėdą tikrai papildė mano gamtosaugos bei pneumomechanikos žinias. Dar kartą turėjau galimybę prisiminti ir pakartoti, kaip aš galiu išsaugoti planetą. Taip pat pamačiau, kaip pritaikoma mechanika, kokios galimybės ateityje, koks ilgas ir kantrybės reikalaujantis yra procesas, norint nuo nulio sukurti pneumobilį. Bet visų svarbiausia, kad naudingai ir smagiai praleidau laiką.
Vykintas Mylimas, I a kl.
* Spalio 21 dienos kelionė buvo smagi. Labiausiai įstrigo Klaipėdos universiteto gaminys „pneumobilis“, mašinėlė, varoma suspaustu oru. Tai mane sudomino. Taip pat labai patiko AB Grigeo kompanijos darbas. Gaila, kad nebuvo galima pamatyti viso popieriaus gaminimo proceso, bet pasakojimas buvo nerealus. Patiko, kai visi buvome apsirengę kaip darbuotojai. Ši kelionė labai puiki.
Karolina Butvidaitė, I b kl.
* Man labiausiai įsiminė, kad vienas žmogus per metus sukaupia 524 kg šiukšlių ir tai, jog per metus jis suvartoja kortelės dydžio plastiko kiekį. Man taip pat buvo labai įdomu sužinoti apie pneumobilius ir kokie jų techniniai duomenys.
Kornelija Gudonytė, I b kl.
* Labai patiko tvarkingos ir įdomios architektūros Klaipėdos gatvės. Buvo įdomiai pasakojama universitete. Žavėjausi suspausto oro varomąja mašina, jos veikimo principu, dizainu. Buvo įdomus įmonės ,,Grigeo“ pristatymas, jos vykdoma veikla, pasivaikščiojimas koridoriais, darbinių patalpų aplankymas.
Labai ačiū už kelionę ir įspūdžius ! : )
Tautvydas Jonaitis, I b kl.
* KU buvome supažindinti su mašinomis, važiuojančiomis suspaustu oru, labai gaila, jog jame yra labai mažai energijos ir todėl negalima būtų to panaudoti kiekvienos dienos transporte. Grigeo popieriaus fabrike sužinojome, kaip reikia taisyklingai rūšiuoti popieriaus atliekas, kaip reikia prižiūrėti mūsų planetą, jog negalima pirkti pigių, nepatvarių drabužių. Paskutinis punktas man įstrigo labiausiai, nes man yra svarbu kaip aš atrodau, o patvarūs drabužiai dažniausiai nebūna gražūs ar madingi.
Eitutė Austėja, III c kl.
Fizikos mokytoja Alma Balčienė
Biologijos mokytoja Gida Zobėlienė
Kūrybiškumas ir gamtamokslinė saviugda
Gabių mokinių klubas „Jaunasis tyrėjas“ gimnazijoje pradėjo programos „Fizikiniai ir biocheminiai dėsniai (procesai) tirpaluose“ veiklų įgyvendinimą.
Tai viena iš galimybių paįvairinti ugdymo procesą bei paskatinti mokinius labiau domėtis gamtos mokslais. Esame įsitikinę, kad eksperimentais grįstas mokslas skatina mokinių komandinį darbą, bendradarbiavimą atliekant tiriamąją veiklą. Komandinio darbo įgūdžiai ypač reikalingi šiuolaikiniame mokslo ir darbo pasaulyje, nes čia nebeužtenka vieno žmogaus proto ar įgūdžių.
Ši programa skirta nuodugniau nagrinėti fizikinius ir biocheminius reiškinius ir procesus, susipažinti su esminiais dėsniais ir atradimais bei taikyti juos technologijose. Nemažai dėmesio skirta sudėtingesniems eksperimentiniams darbams atlikti. Programoje dalyvaus I-III klasių mokiniai, besidomintys gamtos mokslais, tiriamąja moksline veikla.
Alma Balčienė
Medžiagų kelionė ląstelėje
Spalio 12 d. gabių mokinių klubo „Jaunasis tyrėjas“ dalyviai lankėsi Tauragės STEAM centre ir atliko tiriamąjį darbą „Medžiagų kelionė ląstelėje“. Mokiniai atliko tris bandymus, išmoko naudotis naujomis priemonėmis, sužinojo ir patikrino, kaip veikia osmosas ir difuzija bei tai, kaip skirtingos koncentracijos sacharozės tirpalai veikia ląstelės sieneles, tai matė per mikroskopus. Komandai labai patiko atlikti bandymus, tik prailgo ilgai laukti rezultatų. Visi buvome sužavėti cheminėmis reakcijomis kurios vyko bandymų metu.
Chemijos mokytoja ekspertė Dalia Gailienė