Kovo 26-31 dienomis kalnuotosios Slovakijos mieste Topol’čany vyko jau aštuntasis, prieš paskutinis, projekto “Better environment, better future” vizitas. Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnaziją vizite atstovavo keturios moksleivės – Karolina Radzevičiūtė, Paulina Bagdonaitė, Giedrė Gedeikytė, Aušrinė Mažulytė, jas lydėjo mokytojos Vitalija Gedeikienė ir Dalia Kubaitienė.
Po parą trukusios kelionės, pirmadienio rytą visi projekto dalyviai susirinko mokykloje įvykdyti kone svarbiausios užduoties – pristatyti prezentacijas apie savo gimtąsias šalis bei žemės panaudojimą jose. Pristatymai užėmė pusę pirmosios dienos laiko, tačiau visi iš jų buvo originalūs, informatyvūs, atskleidė kiekvienos šalies problemų skirtumus ir panašumus. Kiek vėliau visi dalyviai buvo palydėti į savivaldybę, kur juos iškilmingai pasveikino Topol’čany meras Peter Baláž. Dienos pabaigai liko dar vienas tradicinis projekto užsiėmimas – medelių sodinimas, todėl grupė su moksleiviais ir mokytojais iš Lietuvos, Lenkijos, Latvijos, Slovakijos, Bulgarijos, Italijos, Portugalijos, Ispanijos ir Turkijos nuskubėjo į “Margaretka” parką, kur kiekvienos šalies atstovai pasodino po medelį.
Antroji diena buvo kupina įspūdžių, kadangi ją praleidome Slovakijos sostinėje Bratislavoje. Kaip minėjo miesto gidas, Bratislava yra viena mažiausių Europos sostinių, tačiau yra ypatinga savo istorija, na o stovint jos aukštumose, galima matyti net gi Austrijos sostinę Vieną. Projekto dalyviai turėjo galimybę susipažinti ne tik su daug menančiu sostinės senamiesčiu, bet ir aplankyti svarbiausią valstybės vietą – parlamentą, kur vyko diskusija su vienu iš jo narių.
Trečiosios dienos nuotykiai tikrąja to žodžio prasme “gniaužė kvapą”, kadangi dalyviai dieną pradėjo po žeme – Banska Štiavnica istorinėse aukso kasyklose, kurias šios vietovės gidas pavadino “klaustrofobijos testu”. Ten moksleiviams buvo aprodytos pagrindinės minų vietos, pavojingos auksakasių darbo sąlygos. Tačiau, kaip sakoma “per kančias, į žvaigždes”, ir popiet dalyviai, pakilę į kilometro aukštį, susipažino su Slovakijos vizitine kortele, Aukštaisiais Tatrais. Tai didžiausios Slovakijos viršūnės, todėl atėmė žadą, kiekvienam, net ir daug mačiusiam projekto dalyviui.
Ketvirtoji diena prasidėjo ganėtinai rimta gaida – paskaita apie Slovakijos aplinkosaugą. Išklausę lektores ir uždavę keletą klausimų, dalyviai išskubėjo į lauką džiaugtis šiltu oru, kur išmoko persodinti augalus į vazonėlius, pagamintus iš senų vandens buteliukų. Puikiai praleidę rytą, popietę sutikome vietiniame zoologijos sode, kuriame vėl gi turėjome galimybę išvysti ne tik egzotinius gyvūnus, bet ir neapsakomai gražią Slovakijos gamtą.
Paskutinė, penktoji, projekto diena buvo tikrai ne prasčiausia. Dalyviai lankėsi istorinėje “Apponiana” bibliotekoje, kurios aplinka vertė pasijausti lyg legendinės J.K. Rowling knygos “Haris Poteris” erdvėje. Oda, auksu įrištų, net keturioliktą amžių menančių ir iš viso pasaulio pargabentų knygų gausa visiems paliko neišdildomą įspūdį. Aplankę biblioteką dalyviai žygiavo į vienus iš istorinių Slovakijos pilių griuvėsių, nuo kurių atsivėrė kvapą gniaužianti miestelio panorama. Grįžus į mokyklą, dalyviai pradėjo dar vieną tradicinį projekto užsiėmimą – tarpkultūrinį vakarą, kur kiekvienos šalies atstovai, turi paruošti stalą, su tradiciniais savo valstybės patiekalais. Paragavę įvairiausių, nebandytų skanėstų, dalyviai šoko tradicinius slovakiškus šokius ir linksmai užbaigė paskutinę projekto dieną.
Projektas suteikė neįkainojamą patirtį kiekvienam iš dalyvių. Išbandėme ir praturtinome turimas anglų kalbos žinias, susipažinome su bendraamžiais net iš aštuonių Europos valstybių. Nors projekto tikslas yra skatinti suvokti ir spręsti gamtos užteržtumo problemas, jis mus išmokė kur kas daugiau. Dalyvaudami jame tapome tolerantiškesni bei savarankiškesni, todėl šią kelionę prisiminsime dar labai ilgai.
Karolina Radzevičiūtė,
Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnazijos IIId klasės mokinė