Kinų patarlė byloja: „Išgirdau – užmiršau, pamačiau – įsiminiau, padariau – išmokau“. Šiam tikslui pasiekti „padariau-išmokau“ labiausiai tinka projektinė veikla. Tokia veikla šiemet buvo pasiūlyta Šilalės Simono Gaudėšiaus gimnazijos I ir II klasių mokiniams. Iš gausybės mokytojų pasiūlytų temų jie rinkosi labiausiai patikusias, sudominusias. Visus mokslo metus gimnazistai bendradarbiaudami su mokytojais tyrė ir sprendė įvairias problemas, naudojosi įvairiais informacijos paieškos būdais, atliko tyrimus, mokėsi priimti sprendimus, išreikšti ir apginti savo nuomonę. Birželio 7 dieną geriausių darbų autoriai susirinko į aktų salę, kur vyko konferencija „Labora“ (lot. „dirbk“). Konferenciją sveikinimo žodžiu pradėjo gimnazijos direktorius S. Norbutas. Jis pabrėžė tiriamojo darbo svarbą, jog mokytis galima ir neatsiverčiant vadovėlio. Biologijos mokytoja G. Zobėlienė priminė, jog pirmieji projektiniai darbai mūsų gimnazijoje buvo atlikti jau 1998 m. Dabar jau kelerius metus iš eilės vyksta respublikinės gamtos mokslų konferencijos ,,Stebėk, pažink, suprask ir taikyk“. Istorijos mokytojas B. Paulius pristato socialinių mokslų tiriamuosius darbus ir jų autorius. Susirinkusieji išgirsta daug įdomios informacijos apie moksleivių bendravimą internetinėje erdvėje, apie kylančias grėsmes – elektronines patyčias, kurias sunku kontroliuoti, apžvelgiami didžiausi netolerancijos židiniai pasaulyje ir priežastys, dėl ko jie įsiplieskia. Supažindinama su internetinės apklausos, kuri buvo atlikta įvairiose respublikos gimnazijose, rezultatais ir prieinama prie išvados: mokykla nepakankamai ugdo moksleivių toleranciją. Gimnazistai pasidomėjo ir savo miesto praeitimi – kaip vyko partizanų pasipriešinimas Šilalės krašte, kokia buvo žydų situacija, ar žmonės domisi žydų istorija. Mokytoja I. Gabrielaitienė, pristatydama lietuvių kalbos projektinius darbus ir jų autorius bei rengusius mokytojus, pasidžiaugė, jog dauguma tiriamųjų darbų rašomi ir pristatomi lietuvių kalba, skirtingai nei studentų darbai, kuriems privalomas ir angliškas variantas. Visus sudomino pirmokių atliktas populiariausių gimnazistų vardų tyrimas. Paaiškėjo, jog populiariausi vardai – Gabija (net 12 mergaičių) ir Lukas (8 vaikinai), nedaug atsilieka ir Gabrielė, Greta, Margarita, Karolina, Viktorija bei Matas, Dovydas, Deividas, Rokas. Rečiausi vardai – Sigrida, Aira bei Denas, Ernandas, Neilas. Mėgstantys laisvalaikį leisti su knyga rankose mielai pasidalijo su kitais skaitymo malonumais, perskaitė labiausiai patikusias citatas, privertusias susimąstyti ir visus sėdinčius salėje („Su trupučiu kantrybės ir daug meilės galima pakeisti pasaulį“, „Žmogus tampa laimingas keisdamasis pats, o ne keisdamas savo aplinką“). Moksleiviai tiriamuosiuose darbuose atskleidė, jog svarbu pažinti ne tik savo krašto, savo tėvynės istoriją, bet patyrinėti ir šeimos, giminės praeitį, o tai geriausiai pavyksta įsigilinus į senas fotografijas. Konferencijoje sužinota, jog Šilalės rajono didesnėse seniūnijose yra net 284 skirtingų pavadinimų gatvės. Net septynis skirtingus projektus moksleiviai pristatė iš informacinių technologijų srities: pademonstravo, kaip pačiam susirinkti kompiuterį, palygino PUPP matematikos užduotis, buvusias per pastaruosius 3 metus, davė patarimų, kaip sudaryti testo klausimyną, naudojant Google Forms sistema, supažindino su Windovs operacinių sistemų raidos istorija. Antrokės gimnazistės atliko įdomų dviejų klasių (Id ir IIe) moksleivių fizinio aktyvumo tyrimą. Paaiškėjo, jog jaunesni moksleiviai yra aktyvesni – net 60 procentų pirmokų aktyviam poilsiui kasdien skiria bent po pusvalandį. Pristatydama užsienio kalbų projektinius darbus rengusių moksleivių grupę, anglų kalbos mokytoja Sigita Paulauskienė pasidžiaugė moksleivių drąsa, kadangi ne visi rengę pranešimus išdrįsta juos pristatyti auditorijai. Iš gamtos mokslų srities išklausėme tris pranešimus: koks rūkančiųjų skaičius tarp I ir II klasių mokinių, kaip iš drabužių pagaminti ekovatą, koks nitratų kiekis aptinkamas ekologinio ir neekologinio ūkių dirvožemiuose. Visi konferencijos dalyviai – tiek mokytojai, tiek moksleiviai, tiek jų tėveliai – balsavo už jiems patikusius pranešimus. Daugiausiai balsų gavo Ic klasės moksleiviai Šedbaras Arnas ir Brazauskas Nojus, IIe ir IId – Cibulskis Vakaris ir Kinderis Rokas bei Ib – Jokubauskaitė Greta. Šie moksleiviai apdovanoti atminimo dovanėlėmis, visiems dalyviams įteikti padėkos raštai ir rašikliai. Belieka pasakyti: lauksime naujų idėjų, naujų brandžių tiriamųjų darbų.
Laimutė Šmidtienė, lietuvių kalbos mokytoja, Jaunojo žurnalistų būrelio vadovė